Terwijl ik met Niels en Michel aan een radiostudio stond te knutselen, heb ik blijkbaar toch een Uitzending Gemist (haha, uche, snapt u hem) van Idols, met daarin mijn absoluut favoriete nummer van Toto ooit… ach, kijkt u zelf maar:
Idols
Published
Senior DevOps Engineer | Consultant | Trainer | Red Hat Certified OpenShift Architect | Rotterdam
Terwijl ik met Niels en Michel aan een radiostudio stond te knutselen, heb ik blijkbaar toch een Uitzending Gemist (haha, uche, snapt u hem) van Idols, met daarin mijn absoluut favoriete nummer van Toto ooit… ach, kijkt u zelf maar:
Comments are closed.
Join http://www.last.fm/group/Stop+de+VerTop2000AGoGoing%21
Het Nederlandse muzieklandschap is totaal vertop2000agogo’t. Een kleine gerontocratie heeft de macht en heeft vele genres in de ban gedaan (metal, urban, dance).
Het is tijd voor actie: de kalkaanslag van de Africas en Radar Loves moet uit de Nederlandse ether gedotterd worden!
Dit is geen directe aanval op Top 2000 a Go Go of de muziek daarin. Dat zijn slechts symptomen. Het gaat om het proces van vertop2000agogoing.
Het gaat erom hoe de Amazone aan geweldige muziek wordt teruggebracht tot een naar conservatisme riekend baggerslootje. Dat het feit dat dag in dag uit dezelfde 2000 platen te horen zijn op de radio wordt gevierd alsof stagnatie een feestje waard is.
Je mag als babyboomer best vinden dat The Beatles of The Rolling Stones de beste band ooit zijn. Vrijwel iedereen houdt het meest van de muziek waarmee hij of zij opgegroeid is. Ga het alleen niet als waarheid verkondigen en gebruik al helemaal niet je machtspositie om via de radio en televisie je eenzijdige muzikale evangelie te verkondigen. (Dit geldt ook voor de nu opkomende nieuwe generatie van ex-krakers. De kritiekloze verheerlijking van Joy Division en Sonic Youth is net zo irritant als die van The Beatles & Stones.)
Er moeten radio- en tv-programma’s zijn waarin je nieuwe bands of zelfs hele nieuwe muziekculturen kunt ontdekken. Waar je als je van zender wisselt dat is omdat je iets nieuws hoort dat je niet trekt, niet omdat nou alweer dat kut ‘Tears in Heaven’ wordt gedraaid.
DJ’s moeten bekend worden omdat ze geweldige platen draaien, niet omdat ze zo goed kunnen ouwehoeren tussen de vaste playlist door.
Als dat zo is, dan kan Matthijs van Nieuwkerk ook best zijn jaarlijkse nostalgietrip presenteren. Laat hij dan bij een itempje over ‘Drive’ van The Cars ook popprofessor Blokhuis vertellen dat Ric Ocasek ook het legendarisch hardcore album Rock for Light van Bad Brains heeft geproduceerd. Of dat ‘Hello’ van Lionel Richie is gesampled op From Here We Go Sublime van The Field, een van de best ontvangen minimal platen van het jaar.